La Voix

Detta måste ju vara en av de vanligaste namnen på inlägg idag så jag tänkte inte vara sämre jag...

Så jag tänkte lite igår när jag såg på schlagern... det är lite taget från en föreläsning i motivation vi hade för någon vecka sedan...

Jo så här ligger det till, ett av de vanligaste motiven ungdomar har för att utöva en idrott är för att det är roligt! Jätte bra orsak eller hur för vad är egentligen roligt?? Är det roligt att vinna?? ska vi då toppa lagen?? Är det roligt att delta?? Ja då kanske det inte är så smart att toppa laget.. Det är kanske roligt att vara med kompisarna.. då kanske det viktiga inte är att man spelare fotboll, eller vilken idrott det nu är man utövar....Det har till och med visat sig att om tränare och ledare sattsar typ för mycket på nu ska vi ha kul, så tar det bort vissa saker som ungdomarna tycker är roligt... Och vad har nu detta med schlager vinnaren att göra undrar ni kanske... Kanske inte så mycket men tänka på detta..

2 min efter att schlagervinnaren har annonserats så börjar diskussionen, ingen konstig diskussion, den startar varje år 2 min efter att vi fått beskedet om schlagervinnaren. Kommer denna låt att gå bra i Eurovision schlagerfestivalen?? I år blev slutsatsen ungefär, aaa det är möjligt den är ju lite ovanlig så där...

Och det var då det slog mig, hur mycket försöker vi egentligen att uppfylla Europas smak på bra musik??

I år var det den där europeiska juryn och så är det tankarna, vem ska vi rösta på, vem har chans att vinna?? Ska vi ta den greksiska låten då kommer vi nog få bra poäng av grekland, cypern, kanske malta (om de får rösta btw). Eller ska vi ta den där konstiga låten Af Ugglas, den är ju lite konstig den kanske funkar... Sedan har vi också den svenska juryn som sitter där, jaja nu ska vi se hur var bidraget som vann sista, vad lysnar de på i Former Yugoslavien Repablik of Macedonia?? Vad är det som är hippt i Albanien, Vem diggar ungdomarna i Tjeckinen, vilken låt ligger etta på topplistan i Spanien osv.

Det är egentligen ganska sjukt att vi gör så... Här försöker vi hitta en låt som ska passa för Europa, det som vi verkar ha glömt är att vi är en del av Europa!! Så egentligen borde det vara låtarna som vi gillar som passar och inte låtarna som vi tror att de ska gilla. Bara för att vi tror att de har mycket konstigare musiksmak där bortom för Sveriges gränser än vad vi har innanför... Vilket jäkla vi och dom tänk egentligen....

Sedan kommer någon och säger aaa det är så typiskt de där öststaterna röstar bara på varandra, och jaha nu är det cyperns tur... "and 12 p goes to Grecce" oooo what a shook!! Det kommer att vara omöjligt för att land som Sverige något annat mindre land med få granländer...Nämen sedan kollar vi hur Sverige röstar... 12 point a Norvège!! ooooh what a shook!! Som att vi är bättre...

Nää nu ska jag inte vara bitter. Min slutsats skulle i alla fall vara denna: Om vi istället för att försöker göra alla andra nöjda och istället skickar iväg den låt som vi tycker är bäst, så kanske vi till slut, när vår låt är den som alla tycker är bästa kommer att vinna i Europvision song contest.

Sedan vill jag säga det att själv klart inte menar att alla som röstade på La Voix röstade på den för att den skulle klara sig bäst i Europa, det var säkert många som röstade på andra låtar som tänkte så också.. Det jag menar är att vi kanske ska sluta upp med det tänkte helt enkelt.. Sedan tror jag själv klart att många röstade på den de tyckte var bäst, utan att tänka på Europa, helt rätt tycker jag! Vi är ju Europa!! Vi med!!

Vad tyckte då jag om låten?? Ni kanske inte bryr er? Men jag säger det ändå! :D Jag tyckte att det var en bra låt, den var som cool på någe konstigtvis! Sedan tycker jag också att de flesta låtar som var med i finalen var värdiga vinnare, det var mycket svårt att gissa vem det var som skulle ta sig vidare, om vi jämför med år tidigare när det enbart funnits en eller två möjliga!

Att det var så många bidrag som höll så hög klass är superskoj vilket gör att nivån på schlagerlåtarna höjs!! superskoj tycker jag!!

Lycka till Marlena!!!



Kör så det ryker i Moskva!!

Marlena har varit min favorit ända sedan hon var med på bingo lotto med Richard Olsson när han pratade med tanten som inte trodde att hon hade vunnit! Är inte så bra på att lägga upp grejer, men här kommer länken med klippet, super roligt tycker jag!!

Kan tillägga att jag är tillbaka från  Väx sjö nu! Och det var mycket trevligt!!
Sista seriematchen idag så just nu laddas det inför det!!

Må och Lev!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0