Växjö, Väx sjö!

Kunde inte sova igår natt... Så jag började fundera lite, tänkte dela med mig av dessa lite, men för att det ska funka så ska jag sätta er in i situationen. Idag kommer jag att åka till Växjö med några ur Drott, för att vara med på massa seminarium. Så när jag låg där började jag tänka lite på namnet Växjö hur tänkte de egentligen när de gav staden de namnet??

Har ni sagt ordet flera gånger i rad någon gång??
Växjö, växjö, växjö, växjö, växjö, växjö, vä xjö, väx jö, Väx sjö!

Har ni tänkt på att det är ett jätte bra ord att använda i hängagubbe! äöx hur ofta används de vokalerna, och sedan j v som konsonanter, inte direkt bokstäverna man gissar först på. Efter att ha sagt ordet X antal gånger så kom fick jag upp denna bild av hur namnet kom till.

Tänk er ett bondsamhälle någon gång på 1800-talet, det mesta är gjort av trä och rummet är upplyst av ljuslågor. Männen som sitter runt bordet har sådana där kläder som Emils pappa hade på sig och så sitter de där byarådet i byn...
Jaahaa säger en av gubbarna runt bordet, Vad ska vi kalla vår stad nu då?
Inget svar från någon runt bordet, blickarna går från mannen som precis har pratat en del tittar ner på bordet medan någon tittar ut på sjön som ligger utanför, de sitter där och fikar och tystnaden börjar bli lite jobbig så en av de lite mer prata glada säger:
- men hörrni är inte sjön väldigt låg i vår?? Någon annan svarar
- Ja, det är något underligt med det här vädret...
En mindre diskussion om vädret startar alla deltar utom en äldre man som sitter i ett hörn i lokalen, när diskussion har på gått ett tag så skriker den gamla mannen frusterat ut:
- VÄX SJÖ!
Alla runt bordet blir så paffa att mannen överhuvudtaget sagt något och sedan att han skrek gjorde inte saken bättre!
Hela samlingen kom då ihåg varför de var där, det börjar bli sent och de ska upp tidigt imorgon och ta hand om korna. Så mannen som ansågs som ledare säger:
- Växsjö är väl inte så dåligt??
- Nä det kan väl funka säger någon...
- Men inte kan väl man stava ett ord med x och s brevid varandra?
- Och ska vill vi verkligen att vår stad ska heta exakt växsjö??
- Men hörrni säger någon annan, om vi tar bort X:et kommer ingen förstå att det handlar om att en sjö ska växa!
Alla tyckte att det var en bra idé och sedan kom det vinnande argumentet:
- Och det är ju ett jätte bra ord att använda när man leker hängagubbe!!! Hur många ord har ens X Ä Ö i sig???

Detta var då historien om hur Växjö fick sitt namn eller ska jag säga "Väx sjö" fick sitt namn!

Hoppas att ni får en trevlig start på helgen! Själv hoppas jag på god mat och ser fram emot Hotell frukost imorgon!!!
Puss puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0