En liten överblick

Så här ett år efter jag flyttat till varmare bredgrader tänkte jag sammanfatta hur jag blivit bemöt här ner som norrläning(norrbottning för att vara exakt)

Vanligast kommentaren man får är:
- Pite, ja pitepalt, har du haft någon platkoma någon gång?
Mitt svar brukar ofta vara något i stil med att det där är något som ni söderlänningar har fått om bakfoten vi kallar det inte för paltKOMA!!!
- Nähä men är inte det när man blir så där jättetrött efter att ha ätit palt..
Jo säger jag det är det, men vi kallar det för paltschwiimen, de flesta tycker detta är intressant och försöker lära sig sägga det därför tänkte jag ha en lite tal lektion har

Palt Schwiimen jaa vad ska jag säga det är bara att öva!

Sedan börjar de gå över till att det är fel att kalla dem för söderlänningar, förstår inte varför, de kallar mig för norrlänning och norrland är över halva Sverige så varför kan inte jag kalla dem för söderlänningar???

Men en kille, man måste gilla honom...
Jaja säger han Paltkoma hehe
nää säger jag du vet vi kallar det paltschwiimen...
öööö nä du förstår det är när man har ätit för mycket och blir så där trött!!
Nää det kallar vi för schwiimen.
ööö jag tror att de säger Koma i norrland fakiskt..
Här gick jag ungefär... vem tror han ska ha rätt någon som faktiskt kommer från stället och sagt det hur många gånger som helst efter att man har farit hem från mormor eller någon som genom hörsägen tror att det är något man säger...
Men han verkade inte fatta att jag verkligen visste vad jag pratade om...stackarn han ville ju bara severa lite mat, eller vad han nu gjorde...

Trodde faktiskt att jag skulle få höra mer i stilen:
jaha norrland men jag har en kusin från Kiruna, Anna vet du vem det är?? Nä dit puko det är som att jag skulle fråga någon från Halmstad, jaha du kommer från Halmstad, jag har en kusin i Stockholm Klara heter hon vet du vem det är??

De hade mer koll en jag trodde så det är ju skönt!! Ja alla utom en kille:
Jaha du kommer inte här ifrån va??
Nä, nä det gör jag inte jag kommer från Pite...
Jahaaaaa...
ee vet du var det ligger??
Jaa det är klart det är väl 2 timmar från stockholm???

Eeee brain dead?? javisst!! Det är ju tusan i mig inte ens nog tid för att hinna till den första pisspausen!!

Må och Lev

ps imorgon ska jag berätta en glad nyhet!

Kommentarer
Postat av: Fanny

Haha känner igen allt, MEN paltschwiimen sägs bara i Piteå (i och för sig paltens hemstad) men resten av norrland säger paltkoma, så lite rätt har de ju ändå... Ses snart!

2009-05-29 @ 09:07:16
Postat av: malin

Hahaha! jävlat kung elin, lär dom :D när kommer du hem? ska ta o slå dig en signal en nära framtid, ja e ju som vi båda vet inte världsbäst på det. Kram oppå däh!

2009-05-29 @ 10:26:14
Postat av: Jossan

Det är bra Elin! Stå på dig Paltshwiimen heter det å inget annat :P

2009-05-29 @ 15:35:23
URL: http://jossanb.blogg.se/
Postat av: Cami

men kom igen! En sann pitebo berättar hemlisar och roliga grejor opa en gang! Man dra förfan it opå ne!

Puss på lill ascholee

2009-05-29 @ 19:05:39
URL: http://fridacamillaholmgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0