Ibland tänker jag....

Aaa jag antar att en del känner sig lite chockade, men det är sant...

Tänkte dela med mig lite:
Finns det en plan för mitt liv?? Är allt förutbestämt, till och med de där spontana grejerna som man gör, som man själv inte tänkt göra men man gör det ändå, som när man börjar säga något och tappar bort sig och sedan inte kommer ihåg vad det var man pratade om?? Och typ när man helt plötsligt kommer på att man ska gå över gatan fast man inte behöver fast nu är det inga bilar så man gör det ändå..

Och om allt detta är förutbestämt betyder detta att vi inte har några som helst fria val... Jag tror att det var Platon(kan ha varit någon annan också) som sa något i stil med att om vi skulle vara fria männsikor skulle vi få välja när vi ska födas och när vi ska dö.. Jag vet att jag i alla fall inte kommer ihåg när jag gjorde det valet, vilket skulle betyda att jag inte är fri och inte har fria val...

Men säg då att jag inte fritt väljer vad jag ska göra, det kanske satts gränser jag kanske får två tre alternativ att välja på, eller kanske är allt bestämt till punkt och prickar, Vem är det då som bestämmer hur mitt liv ska vara eller åtminstone sätter gränser för det??

Har man inte heller några som helst val, är det ju redan från födseln bestämt vilka som kommer att bli drogberoende, vem som slinter totalt och mördar sin familj i sömnen... Är det något som man känner på sig?? Om det redan är bestämt menar jag....Eller?? Ja jag vet inte, men skulle det vara så, kanske det skulle finnas något mönster eller något som man skulle kunna se för de som är "förutbestämda" att det ska gå dåligt för och kanske jobba med att detta inte ska hända, fast om det var förutbestämt att de skulle göra det, som det ska göra borde det ändå inte gå att stoppa.... hmmmm

Det är ganska bra att vi inte vet om, om allt är förutbestämt, eftersom det skulle vara ganska tråkigt att leva om någon visste exakt vad som skulle hända med dig och alla andra hela tiden! Kanske ingen som lever här omkring, typ grannen, men det tar ju bort lite av spänningen med livet!

Säg sedan att allt var förutbestämt då skulle det inte ge något att försöka med något för det som ska hända skulle ju hända ändå... Skulle man leva happily ever after, så kommer ju det ske vare sig man sitter hemma och tittar på tv hela dagarna, då skulle ju antagligen mr charming komma med pizzan eller något... Och säga att man skulle bli drogmissbrukare skulle det ju inte vara någon ide att försöka sluta, för om det är bestämt att man ska sluta så kommer ju det ske, och om det är bestämt att man ska dö av en överdos så kommer ju det hända!

Nää livet skulle inte vara så kul om man visste om vad som skulle hända med det. Jag tror rätt mycket av charmen skulle försvinna ifall vi visste om det redan var förutbestämt, trots att vi inte visste hur det var bestämt att det skulle hända! Nu vet vi inte vad det är som gäller och då måste man ju försöka leva det liv man vill leva!!

Och det kanske är det som är meningen med livet, att man ska försöka leva det som man vill...Jag tror däremot att söka efter meningen kan göra att man glömmer bort att leva det, vilket betyder att man tappar meningen...

Hade en teori tidigare om att meningen med livet var att man skulle göra intryck på folk.. Typ att genom att påverka någon, att den fick en annan syn på livet, eller något mindre, som att den där är väldigt glad åt livet lite mer så vill jag vara... eller kanske något helt annat, kolla hon/han är tyst och inte säger så mycket, men när hon/han säger något är det väldigt smart, jag kanske ska tänka lite mer på vad jag säger...
När man sedan hade påverkat och detta kan handla om stora som små saker, hjälper detta sedan nästa person att påverka någon annan.... Vilket i slutändan gör att alla människor i hela världen är samman kopplade på ett lite mystisktvis...

Vet inte om det är någon som har orkat läsa allt flumm som jag har skrivit, men jag tänkte dela med mig lite av mina tankar, så som de såg ut idag... imorgon är en annan dag som man brukar säga!!


Så sant som det var sagt!

En sak som jag däremot har bestämt mig för att göra vare sig mitt liv är förutbestämt till punkt och prickar eller om jag har några val som leder till andra val eller om jag är helt fri att göra som jag vill. Jag ska helt enkelt gå ut i livet med ett leende på läpparna, allt blir mycket roligare då, och kanske, bara kanske gör det någon annan glad som kanske hade en lite sämre dag idag!!

Oj vad fjantigt det lät.. men jag kan inte hjälpa att det är roligare att vara glad och ha glada människor runt omkring sig!!

" Le hela tiden så folk tror att du har något fuffens för dig"

Må och Lev

Kommentarer
Postat av: FRIDA HJÄRTA KEVIN

Hej, har du haft en bra helg? :) <3

2009-05-03 @ 17:57:12
URL: http://fridasjoblom.blogg.se/
Postat av: Erika

haha oj va du har tänkt Elin!! :P du får gärna smitta mig med leenden varje dag! puss

2009-05-03 @ 20:03:45
Postat av: Anonym

ja du sprider glädje du tur att vi har dig

2009-05-05 @ 22:13:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0