Tågresan från helvetet!

Ganska bra filmtitel... tror jag ska spinna vidare på den..

I alla fall i lördags skulle det ske resan upp till Älvsbyn (Pite) skulle gå av stapeln.. (för er som kommer från lite större, sydligare städer vill jag medela att det inte finns någon tågstation i piteå man får helt enkelt åka till metropolen Älvsbyn (mindre by.. men på nått jäkla vänster lyckades dom få en tågstation) sedan får man helt enkelt åka bil till Pite/Hortlax).

Resan startade 14.32 samtidigt som damernas EM semifinal... jag och min resekompanjon till göteborg var de enda som verkade bry sig och lyssnad flitigt på radiosporten. Jag via deras hemsida medan min resekompajon gick via traditionell sändning, vilket tydligen betyder att hon ligger ca en till två minuter före i sändningen. Detta gjorde att tåget var fullt inte gjorde så mycket för då fick jag inte höra vad som hände innan det hände ;) Eftersom det som hände där är historia och ytterligare en match har spelat anser jag att jag inte behöver nämna hur det gick!

Tåget var ju självklart sent, men inte fasligt och konduktören var rätt snygg så för mig spelade det ingen roll!

Väl i Göteborg möter vi upp göteborskan och tar en liten fika, eller jag fikar och de håller sig till deras middag..
Vi kollar tåget och till vår allas förvåning går det i tid!

Gött tänker jag och hoppar på tåget, min vagn var den första, och väl inne så var min kupé även den den första! Vilken jäkla bra resa tänker jag! Det här kan ju inte bli annat än bra, hoppas nu bara att de är trevligt folk som åker med mig!

Första tanten är redan på plats en riktigt djur männsika har två hundar, en katt och en häst, men de har fått stanna hemma, hon har semester! Bra start trevlig tant det gillar vi!

Tåget börjar rulla 17.02 vi är i tid! Det här kommer ju att gå som på räls tänkte jag i mitt stilla sinne och satte i gång datorn för att få lite gjort på uppsatsen!

I Skövde hoppar nästa kvinna på hon skulle till Gällevare och hade nog varit nere och hälsat på familjen, verkade som något tråkigt hade hänt, hon organiserade resor till discon och träningar med sina barn och man hela resan, men när hon pratade med oss var även hon en trevlig filur!

Gött!
Tåget var när vår mamma hoppade på ca 10 minuter försent, men det är ju inget som SJ inte kan köra in... eller??

Stockholm Central kom våra två sista med resenärer på en grå tant och en tjej från malmö. När jag såg den gråa tanten tänkte jag trubbel, men fick snabbt ändra åsikt, hon var inte den mest pratglada kvinnan och höll sig lite för sig själv, men var väldigt trevlig när man pratade med henne och lite av min favorit inne i kupén sa riktigt kloka saker.
Tjejen från malmö var himla trevlig hon med!
Och vi gjorde ett lite längre stopp i Stockholm, förseningen var avklarad!

Vart gick resan fel?
Ja det frågar vi oss också!

Halv elva ville den gråa tanten bädda upp och jag tror att i alla fall jag och malmöiten tyckte att det var en ypperlig idée!

Vi gick och la oss!
Kanske skulle det där mystiska ljudet som höll mig vaken varit ett tecken... men hur skulle jag veta!

För er som inte vet sover jag väldigt bra på tåg när man har liggvagn...Det gjorde jag inte då.. något låg och tickade och jag kunde inte somna låg vaken, och somnade jag, så vaknade jag snart igen...

Mitt i natten kommer en man in i vår kupe jag är så trött så vet inte om jag sover eller är vaken, men fick höra sen att han sökte personalen...han snacka engelska så kan ha varit därför jag inte förstod heller!

Klockan 8 väcker i alla fall personalen oss genom att säga att vi är två timmar sen, och berättar om lösningar för folk som ska till skellefteå och bastuträsk och massa andra ställen, han pratar om ume.

Jaha tänker jag vi har inte varit i ume, men då får de åka med buss dit från vindeln så är vi helt plötsligt en timme före igen, det är lungt! För er som aldrig har åkt det här tåget så är det till 95% chans sen när det ska svänga in mot ume men eftersom det är en jäkla omväg att åka förbi ume så hoppar man det så man kommer till vindeln och därifrån får de som ska till ume åka buss! Jag tror inte att jag har åkt upp en enda gång utan att detta har hänt...

Men ack så fel jag hade... vi var redan i ume så den gubben gick inte... jaha tänkte jag men alla dessa bussar måste ju vara lite av en lösing vi kommer kanske vara en timme sen eller nått. Så ni vet så skulle jag vara i Älvsbyn 09.40, så det blir bara att ringa till mammi, (eftersom det tar 45-60 min att åka dit) och säga att vi kommer vara lite sena, ni får kolla hemsidan...

När vi väl är i ume och ska tjäna tid tänker jag... då bestämmer sig personalen för att snacka igen!
Personalen som ska arbeta på vårat tåg sitter på ett annat tåg, ett tåg som är sent, som vi måste vänta på i två timmar... vilket gör att vår totala försening är 4 timmar... ringa till mammi..

Till slut rullar vi... och efter ett bra tag efter att jag skulle ha varit framme säger personalen:
Nu är det en halvtimme till Älvsbyn, det är alltså Älvsbyn nästa!

Gött!! Fixa växa packa ihop sitta och vänta, nu är jag nästan hemma!

STOPP

Vi stannar.. är vi framme? det trodde jag, fullt klädd upptäcker jag att så inte var fallet, av med kläderna! (ytterkläderna)

"som ni märker står vi stilla, det är ett godståg framför oss som inte tar sig upp för en back så vi inväntar ett lok som kan hjälpa dem upp, det beräknas ta ca 30 min"

Jag ringer hem, de kanske inte har åkt än (men det har de).
Ringer mobiler, men de går inte att få tag på...

1 timme har paserat...
"som ni märker har den utlovade halvtimmen passerat" - näää skojar du... "det verkar som att det kommer ta längre tid och det enda jag vet är att loket är på plats och försöker putta på"

efter kanske 15 min till så rullar i alla fall tåget igen... i fem minuter

då vi stannar ytterligare 15 20 min innan vi rullar...

Jag försökte hålla humöret upp genom att sjunga monty python och annat roligt.. men var lite tungt...

När vi rullar sista biten så berättar de att de som ska vidare från luleå ska få lite mat och uttrycker sig på följande vis:
"You will get some...drinks or food... i don't know what it is..."
Kanske var tur att jag slapp det...

När jag och den grå tanten som också skulle av till Älvsbyn, men som skulle vidare till Arvidsjaur. Frågar hon en tjej som också ska hoppa av om hon ska till Arvidsjaur. Det skulle hon inte hon skulle till luleå (slutstationen två stationer bort) men hon var så less på tåget så hon hoppa av i Älvsbyn :)

Väl framme var klockan 15.30... inte kul... hemma kring 16.15 middag och sedan EM-final!! Härligt att vinna ett silver! :D

Min bror och mor som hämtade mig hade hunnit undersöka hela älvsbyn ett antal gånger (inte så stor by/håla). Och var också lätt frusterade, de fick nämligen inte heller någon information...

När vi var en kvart från älvsbyn var min tanke att jag kunde ju lika gärna gå...men bror min avrådde mig..
Välkommans nämligen hem med 27 minus.. inte varmt..

Nu är jag i alla fall hemma och sitter och försöker skriva lite uppsats, men har typ magsjuka så får inte i mig nå mat vilket gör en lite energi lös och om jag får i mig mat så hänger jag på toa och där får jag inte heller mycket gjort... så skippar mat så jag kan hålla mig vid datorn ett tag till och så prövar jag igen senare :)

Må och Lev

Kommentarer
Postat av: erika

fy fan..

2010-12-22 @ 15:55:34
Postat av: Kim

Vilken fantastisk resa du hade hem ;)

Lyckades inte du bli magsjuk förra julen med ? Krya på dig ! & god jul :))

2010-12-24 @ 11:01:15
URL: http://metrobloggen.se/kimeva

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0